DIÉTY POD LUPOU: JE PRERUŠOVANÝ PÔST NAOZAJ TAKÝ ZDRAVÝ?

Autor článku: Mikuláš Mačas

Hoci prerušovaný pôst znie radikálne, rýchlo sa stáva obľúbeným životným štýlom. Podľa mnohých štúdií zlepšuje duševnú a fyzickú výkonnosť a prináša nespočetné množstvo zdravotných výhod. Čo zahŕňa prerušovaný pôst? Oplatí sa to vyskúšať? A je to bezpečné?

Obrázek1_2
1) Čo je prerušovaný pôst

Prerušovaný pôst je diéta, pri ktorej sa striedajú obdobia pôstu s obdobiami bežnej stravy. Nejde teda ani tak o to, čo jete, ale skôr kedy.

Podľa niektorých zdrojov sú obdobia pôstu pre telo prirodzenejšie ako bežne zaužívaná diéta trikrát denne. Vzťahujú sa na obdobie lovcov a zberačov, keď skupiny často hladovali [1]. S pôstom sa stretávame vo väčšine svetových náboženstiev.

 

2) Metódy prerušovaného pôstu

Ako často sa postiť? Existuje niekoľko odpovedí. Podľa jednotlivých hľadísk bolo definovaných niekoľko prístupov:

  • Pri metóde 16/8 neraňajkujete a jete len 8 hodín denne. Medzi jednotlivými jedlami sa budete postiť aspoň 16 hodín.
  • Pri metóde "jesť-stop-jesť" sa raz/dvakrát týždenne postíte.
  • Pri metóde 5:2 sa päť dní v týždni stravujete normálne, zvyšné dva dni zjete len 500-600 kalórií.
  • Metóda 16/8 je najobľúbenejšia a vo všeobecnosti najjednoduchšia.

 

3) Zdravotné výhody prerušovaného pôstu

Prerušovaný pôst mení fungovanie vášho tela na molekulárnej úrovni:

  • Hladina rastového hormónu sa zvyšuje až päťnásobne, čo okrem iného prispieva k rastu svalov [2].
  • Pôst výrazne znižuje hladinu inzulínu v krvi, čo uľahčuje spaľovanie tukov [3].
  • V tele sa naštartujú regeneračné procesy [4]. Bunky začnú cielene vyhľadávať a rozkladať nefunkčné proteíny, čím sa očistia a zlepšia svoju funkciu [5].
  • Aktivujú sa génové sekvencie spojené s vitalitou a ochranou pred chorobami [6].

Tieto telesné zmeny následne umožňujú:

  • Zníženie inzulínovej rezistencie [7].
  • Zníženie hladiny telesného zápalu, čo vedie k zlepšeniu kondície, výkonnosti a imunity [8].
  • Zvýšenie mentálnej výkonnosti a zníženie rizika neurodegeneratívnych ochorení [9, 10].
  • Zníženie rizika vzniku rakoviny, dokonca aj podpora počas chemoterapie. Pôst v niektorých štúdiách zabránil vzniku nádorov [11]. Iné práce zároveň ukázali, že vystavenie nádoru niekoľkým cyklom hladovania znižuje jeho rast a šírenie rovnako účinne ako chemoterapia [12].


4) Možné riziká pôstu

Pôst by nemali držať tehotné ženy, deti, ľudia trpiaci cukrovkou, podváhou alebo inými metabolickými problémami.

Niektoré práce naznačujú, že ženy znášajú prerušovaný pôst horšie. V jednej štúdii sa u nich v porovnaní s mužmi zaznamenal nebezpečný pokles hladiny cukru v krvi [13]. V štúdiách na zvieratách dochádza k maskulinizácii samíc, strate plodnosti a vynechávaniu cyklov, ale tieto zistenia je ťažké preniesť na ľudí [14].

 

5) Čo piť počas pôstu?

Počas pôstu môžete piť vodu, čaje a kávu. Je dôležité nepridávať cukor. Káva môže pomôcť prekonať pocit hladu.

6) Môžete počas pôstu cvičiť?
Áno, ale s mierou. Niektorí odborníci odporúčajú doplniť tréning konzumáciou aminokyselín BCAA.

 

ZDROJE:

1) https://www.webmd.com/diet/features/is_fasting_healthy

2) Fasting enhances growth hormone secretion and amplifies the complex rhythms of growth hormone secretion in man. (nih.gov)

3) Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism - PubMed (nih.gov)

4) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)].

5) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)

6) Metabolic regulation of Sirtuins upon fasting and the implication for cancer - PubMed (nih.gov)

7) Effects of intermittent fasting on health markers in those with type 2 diabetes: A pilot study (nih.gov)

8) The inflammation theory of disease (nih.gov)

9) Chronic intermittent fasting improves cognitive functions and brain structures in mice - PubMed (nih.gov)

10) Dietary restriction and 2-deoxyglucose administration improve behavioral outcome and reduce degeneration of dopaminergic neurons in models of Parkinson's disease - PubMed (nih.gov)

11) Effects of fasting and intermittent fasting on rat hepatocarcinogenesis induced by diethylnitrosamine - PubMed (nih.gov)

12) Fasting Cycles Retard Growth of Tumors and Sensitize a Range of Cancer Cell Types to Chemotherapy (nih.gov)

13) Glucose tolerance and skeletal muscle gene expression in response to alternate day fasting - PubMed (nih.gov)

14) Sex-dependent metabolic, neuroendocrine, and cognitive responses to dietary energy restriction and excess - PubMed (nih.gov)] [Gonadal transcriptome alterations in response to dietary energy intake: sensing the reproductive environment - PubMed (nih.gov)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie