Zľavy na oriešky, maslá a lyofilizované ovocie celý mesiac --> NAKUPOVAŤ

DIÉTY POD LUPOU: PRE A PROTI PALEO DIÉTY

Paleo diéta na to ide doslova od vrcholu. Napodobňuje štýl výživy našich predkov v čase, keď sme ešte boli lovci a zberači. Podľa mnohých odborníkov je pre nás prirodzená a najlepšie stráviteľná. Ich názory podporuje výskum. Aké má paleo diéta benefity? A čo pri nej vlastne jete?

Obrázek1444

 

Paleo diéta: pravek v 21. storočí

Paleo diéta obsahuje rovnaké potraviny, ktoré jedli predkovia človeka pred tisíckami rokov. Prečo? Pretože podľa mnohých výskumov sa človek od tej doby veľmi nevyvinul a je preto stále biologicky a geneticky naprogramovaný na pôvodný životný štýl [1].

Avšak, zmenili sa naše životné podmienky. Predtým sme hladovali, dnes máme doslova nadmieru možností. Do jedálnička sa nám dostali nikdy nevídané potraviny. A telu to nerobí dobre.

Niektorí odborníci tvrdia, že moderný jedálniček nezvládame tráviť [2], poukazujú napríklad na stále stúpajúce počty prípadov potravinových intolerancií [3].

Čo jete ako pračlovek? Hlavne mäso, oriešky, zeleninu, ovocie. Všeobecne sa vyhýbate cukrom, sladkým nápojom a priemyselne spracovaným potravinám. V jedálnom lístku dokonca nenájdete ani obilniny. Podrobný súpis povolených a nepovolených jedál nájdete na konci článku.

 

Má paleo diéta nejaké benefity?

Má a hneď niekoľko.

  • Znižuje riziko cukrovky druhého typu. Paleo diéta signifikantne zlepšuje inzulínovú intoleranciu, jednu z hlavných príčin diabetu druhého typu. Efekt palea je dokonca väčší, než ten pri stredozemskej diéte [4].
  • Paleo pomáha pri chudnutí. Podľa niektorých štúdií môžete schudnúť až 5 kg počas dvanástich týždňov, obvod pása sa zúži až o 5 cm. [5].
  • V inej štúdii sa efekt dostavil už po troch týždňoch. Participanti schudli 2 kg, BMI sa znížil o 0,8, pás skoro o 2 cm [6]. K chudnutiu dochádza vďaka vyradeniu cukrov a zrýchleniu metabolizmu [7]. Zníži sa aj príjem kalórií, ale bez pocitu hladu – paleo diéta je veľmi sýta [8].
  • Znižuje riziko ochorenia srdca. Paleo diéta efektívne redukuje všetky markery súvisiace s ochorením srdca. V jednej zo štúdií už po desiatich dňoch obmedzila zlý LDL cholesterol o 22 %, triglyceridy o 35 %, inzulín o 39 % a krvný tlak o 4 mmHg [9].
  • Eliminuje chronický zápal v tele. Zápal je prirodzený proces, ktorým telo bojuje proti poškodeniu. Avšak, niekedy to preženie, napríklad keď trpíte potravinovou intoleranciou [10]. Zvýšená hladina zápalu vysiľuje, znižuje vašu imunitu a zvyšuje riziko autoimúnnych ochorení [11]. Paleo diéta našťastie obsahuje väčšinu potravín, ktoré zápal znižujú [12].
  • Paleo diéta zlepšuje fyzický výkon a urýchľuje regeneráciu svalov [13].

 

Paleo diéta: ako si naplánovať jedálniček

Na začiatok treba povedať, že univerzálna „paleo dogma“ neexistuje. Aj kvôli tomu, že štýl stravovania ľudí v praveku sa líšil podľa oblasti ich výskytu [14].

V praxi to znamená, že môžete byť paleo, ktorý jej veľa mäsa, alebo pokojne paleo vegetarián.

Väčšina jedálnikov obsahuje:

  • Mäsa (rôzne druhy, aj ryby)
  • Zeleninu a ovocie
  • Semienka (slnečnicové, tekvicové)
  • Bežné bylinky aj korenie
  • Zdravé živočíšne tuky (sadlo)

Vyhnúť sa naopak snažíte priemyselne spracovaným potravinám, ako je:

  • Cukor a sladké tekutiny
  • Väčšina mliečnych výrobkov
  • Zeleninové oleje aj margaríny
  • „Zakázané“ sú aj obilniny a strukoviny

 

Zdroje:

1) Has Human Evolution Stopped? (nih.gov)

2) How processed foods became so unhealthy - BBC Future

3) Food allergies on the rise? Determining the prevalence of food allergies, and how quickly it is increasing, is the first step in tackling the problem (nih.gov)

4) A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease | SpringerLink

5)  A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease | SpringerLink

6) Effects of a short-term intervention with a paleolithic diet in healthy volunteers | European Journal of Clinical Nutrition (nature.com)

7) A high-protein diet for reducing body fat: mechanisms and possible caveats | Nutrition & Metabolism | Full Text (biomedcentral.com)

8) A paleolithic diet is more satiating per calorie than a mediterranean-like diet in individuals with ischemic heart disease | Nutrition & Metabolism | Full Text (biomedcentral.com)

9) Metabolic and physiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet | European Journal of Clinical Nutrition (nature.com)

10) Hemostasis, endothelial stress, inflammation, and the metabolic syndrome - PubMed (nih.gov)

11) Chronic Inflammation in Obesity and the Metabolic Syndrome (nih.gov)

12) The 13 Most Anti-Inflammatory Foods You Can Eat (healthline.com) ].

13) Reducing Inflammation and Promoting Recovery in Athletes - Sanford POWER: Sports & Athlete Training

14) Ancient humans: What we know and still don’t know about them | New Scientist

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie